Kako zaštititi dijete od štetnih utjecaja ekrana?

Kako zaštititi dijete od štetnih utjecaja ekrana?

U posljednje vrijeme sve se češće spominje pojam "ekranizam". Ekranizam označava negativan utjecaj dugotrajnog izlaganja ekranima na dječji mozak, jer se pretjeranom konzumacijom ekrana (TV, mobitel, tablet itd.) remeti djetetov motorički i psihosocijalni razvoj.

VAŽNOST ZDRAVOG RAZVOJA U RANOJ I PREDŠKOLSKOJ DOBI

 

U dobi do treće godine života razdoblje je najintenzivnijeg razvoja mozga, kada djetetu treba omogućiti istraživanje, igranje i interakciju s okolinom, što potiče učenje i zdrav fizički te psihosocijalni razvoj. Isti je vrlo važan i nakon ovog razdoblja te u predškolskoj dobi, kada se kod djece razvijaju predčitalačke vještine i usavršava grafomotorika, a koncentracija biva sve bolja i dijete postaje spremno za polazak u školu.

ZAŠTO OGRANIČITI EKRANE?

· tijekom gledanja ekrana, događa se jednosmjerna komunikacija, na taj način dijete ne može dobiti povratnu informaciju i ne može razvijati vlastiti sustav komunikacije, kao što razvija u interakciji s odraslom osobom ili svojim vršnjacima

· ekrani su fiktivni prostor gdje djecu privlače šarene, intenzivne boje i dinamika izmjene slika

· kad naviknu na brze izmjene, sve druge aktivnosti postaju manje zanimljive, spore i ne mogu dugo zadržati njihovu pažnju

POSLJEDICE PRETJERANOG BORAVKA PRED EKRANIMA:

· smetnje pažnje i koncentracije

· otežano pamćenje i učenje

· kašnjenje u razvoju govora

· smanjenje kreativnosti

· problem sa spavanjem

· burne reakcije i agresivnost

· potencijalni problemi s vidom

· rizik od pretilosti

KAKVE SU PREPORUKE STRUČNJAKA?

Preporuke stručnjaka su da djeca do 2. godine života uopće ne bi smjela biti izložena ekranima, a da se od 2. do 6. godine života ekrani ograniče na 1 sat dnevno.

SAVJETI ZA RODITELJE

  1. ograničite vrijeme ispred ekrana sukladno dobi djeteta
  2. ne koristite TV, mobitel ili tablet kao oblik dadilje
  3. ekrani neka budu isključivo u prostoru dnevnog boravka, ne u dječjoj sobi!
  4. gledajte zajedno s njima i razgovarajte o onome što gledate
  5. birajte sadržaje – izbjegavajte agresivne, zastrašujuće i neprimjerene crtane filmove i igrice
  6. ograničite svoje korištenje ekrana, jer ste vi djeci primjer!
  7. pokušajte slobodno vrijeme s djecom provoditi na što kvalitetniji način - u igri, razgovoru, šetnji
  8. uključite djecu u kućanske poslove
  9. razgovarajte s djecom o korištenju tehnologije na ispravan način te ih time pripremite na što bolju medijsku pismenost
  10. dosađivanje je korisno - dozvolite djeci da osjete dosadu jer ih ona potiče na upotrebu mašte i smišljanje novih aktivnosti

IZVORI:

1.Jovančević, M. (2007), Nasljeđe, ljubav i njega u ranom razvoju mozga – utjecaj istraživanja mozga na novi pristup poticanja ranog rasta i razvoja djece. – Dijete, vrtić, obitelj

2. Utjecaj medija na mentalno zdravlje djece | Mentalno zdravlje | ZZJZDNZ.HR 18.10.2024.

3. Ekranizam: kada treba za dijete potražiti savjet stručnjaka | ADIVA.HR (Bašić, I.) 22.10.2